A
A Retinol (Betakaroten)
Fettlösligt

Behövs för:Synen, samt hud och slemhinnor. Påverkar också tillväxten.
Brist:Tidigt tecken: Nattblindhet
Rekommenderat dagligt intag:Män: 1 mg
Kvinnor: 0,8 mg
Gravida kvinnor: 1 mg
Ammande: 1,2 mg
A-vitamin utsöndras långsamt. Därför räcker det med att äta t ex lever en gång i veckan.
Finns i: Bl a lever och berikade margariner och mjölkprodukter. I grönsaker som betakaroten, ett ämne som kroppen vid behov omvandlar till A-vitamin (retinol). Betakaroten fungerar också som en viktig antioxidant.
ExempelPortions-
storlek
Mängd A-vitamin
per portion, mg
Lever100 g10-20
Morötter100 g1,6
Grönkål100 g0,8
Torkade aprikoser
torr vikt
50 g0,7
Ägg60 g0,1
Lättmjölk2 dl0,1
Margarin (berikat)10 g0,1
A-vitamin rekommenderas ofta i antal IE (internationella enheter). Följande omräkningsregler kan vara bra att känna till:
1000 IE = 0,3 mg retinol. 1 mg retinol = 6 mg betakaroten.
Obs! Förgiftning har inträffat efter stora doser A-vitamin, mer än 15 mg eller 50 000 IE för vuxna per dag och under lång tid. Det rör sig här om fall där man av missförstånd tagit för stora doser; sådana mängder kan man normalt inte få i sig med födan. Betakaroten däremot omvandlas bara till vitamin A då kroppen behöver det. Det finns därför ingen risk för förgiftning med betakaroten.

http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/a.html - Vitaminsidan - Svensk version - Jan 31 2000 - Isak Jonsson <isak@cs.umu.se> - DTD validerad (eng)
Informationen tagen från Vitaminer och mineralämnen av Apoteksbolaget