C
C Askorbinsyra
Vattenlösligt

Behövs för:En mängd uppgifter i kroppen. C-vitamin deltar vid bildning av kollagen i bindväven som stärker blodkärl, hud, tänder och skelett. Hjälper kroppen att ta upp järn ur födan. Cellernas försvar mot fria radikaler. Skyddar fettlösliga vitaminer och andra fettämnen i kroppen mot att oxidera (härskna).
Brist:Lidrig brist: Trötthet och retlighet, blödande tandkött och försämrad sårläkning.
Skörbjugg var förr en vanlig sjukdom bland t ex sjömän och andra som tvingades leva långa tider utan tillgång till färsk föda och därför hamnade under minimibehovet, som är 10 mg per dag.
Rekommenderat dagligt intag:Vuxna: 60 mg
Gravida kvinnor: 80 mg
Ammande: 100 mg
Finns i: Färska bär, färsk frukt och de flesta grönsaker. Potatis har ganska låg halt, men eftersom vi äter den ofta och mycket blir den ändå en viktig C-vitaminkälla. Halten sjunker dock fram på vårkanten, eftersom C-vitaminet inte är särskilt lagringsdugligt.
ExempelPortions-
storlek
Mängd C-vitamin
per portion, mg
Svarta vinbär100 g210
Grönkål100 g120
Blomkål100 g70
Vitkål100 g60
Apelsin110 g60
Röd eller grön paprika30 g30
Potatis200 g22

http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/c.html - Vitaminsidan - Svensk version - Jan 31 2000 - Isak Jonsson <isak@cs.umu.se> - DTD validerad (eng)
Informationen tagen från Vitaminer och mineralämnen av Apoteksbolaget