Cu
Koppar (Cu)

Behövs för:Flera av kroppens enzymer, bl a sådana som påverkar omsättningen av järn och syre. Även i cellens försvar mot fria radikaler.
Brist:Sällsynt hos friska personer. Kan uppstå i samband med vissa tarmsjukdomar och som följd av långvarig överdosering av zink.
Rekommenderat dagligt intag:Vuxna: 2-3 mg
Finns i: Bl a lever, nötkött och nötter. Finns ofta också i dricksvattnet.
ExempelPortions-
storlek
Mängd koppar
per portion, mg
Nötlever100 g6
Hasselnötter30 g0,5
Nötkött15 g0,2
Fullkornsmjöl30 g0,2
Vetemjöl30 g0,1
Sötmandel30 g0,2
Potatis200 g0,2
Obs! Det har hänt att småbarn har fått diarré av vattenledningsvatten med hög kopparhalt. Därför bör man inte ta vatten ur varmvattenkranen när man lagar välling.

http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/cu.html - Vitaminsidan - Svensk version - Jan 31 2000 - Isak Jonsson <isak@cs.umu.se> - DTD validerad (eng)
Informationen tagen från Vitaminer och mineralämnen av Apoteksbolaget