D
D Kalciferol
Fettlösligt

Behövs för:Kroppens omsättning av kalcium och fosfat.
Brist:Hos barn: Rakitis (engelska sjukan). Hos vuxna: Benuppmjukning. Båda sjukdomarna är en följd av minskad inlagring av kalcium och fosfat i benvävnaden.
Tidiga bristtecken är allmänna symptom som retlighet och dålig aptit.
Rekommenderat dagligt intag:Vuxna: 5 µg,äldre som får lite dagsljus bör ha 10 µg
Gravida kvinnor: 10 µg
Ammande: 10 µg
Finns i: Ett fåtal livsmedel, främst feta fisksorter. Lättmjölk, mellanmjölk och margarin är numera berikade. Kroppen har också förmåga att själv bilda D-vitamin vid solbestrålning.
ExempelPortions-
storlek
Mängd D-vitamin
per portion, µg
Strömming125 g10
Äggula19 g1
Margarin (berikat)10 g1
Lättmjölk (berikad)2 dl1
Smör10 g0,1 µg
Standardmjölk2 dl0,04 µg
Obs! D-vitamin i stora mängder är skadligt och framkallar illamående, minskar aptiten och ger förkalkningar i vävnaderna framför allt i njurar och lungor. Det rekommenderade dagliga intaget bör därför inte överskridas någon längre tid och absolut inte av barn.

http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/d.html - Vitaminsidan - Svensk version - Jan 31 2000 - Isak Jonsson <isak@cs.umu.se> - DTD validerad (eng)
Informationen tagen från Vitaminer och mineralämnen av Apoteksbolaget