Folacin
Folsyra
Vattenlösligt

Behövs för:Proteinproduktion och celldelning.
Brist:Påverkar nybildningen av celler och märks tidigast hos snabbväxande celler som röda och vita blodkroppar.
Kan leda till en speciell form av blodbrist och kan bero på dålig kost. Lågenergiförbrukare, alkoholister och andra som lever på ensidig kost tillhör riskgruppen. Dit hör även den som har skador på övre tunntarmen, t ex på grund av obehandlad överkänslighet mot gluten.
Rekommenderat dagligt intag:Vuxna: 0,2 mg
Gravida kvinnor: 0,4 mg
Ammande: 0,3 mg
Finns i: Lever, okokta grönsaker, fullkornsbröd mm. Namnet folsyra kommer av latinets folium, blad; gröna bladgrönsaker inneåhller särskilt stora mängder.
ExempelPortions-
storlek
Mängd folsyra
per portion, mg
Spenat100 g0,2
Nötlever100 g0,1
Potatis200 g0,3
Ägg60 g0,01
Mjölk2 dl0,01
Nötkött125 g0,01
Obs! Det rekommenderade dagliga intaget är ganska högt, eftersom folsyra är känsligt för värme. Stora förluster kan uppstå i tillagningen, speciellt vid långkok och varmhållning.

http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/fol.html - Vitaminsidan - Svensk version - Jan 31 2000 - Isak Jonsson <isak@cs.umu.se> - DTD validerad (eng)
Informationen tagen från Vitaminer och mineralämnen av Apoteksbolaget