Se
Selen (Se)

Behövs för:Cellernas skydd mot fria radikaler. God funktion hos vissa vita blodkroppar i kroppens immunförsvar. Skydd mot tungmetaller.
Brist:Mot slutet av 70-talet rapporterade kinesiska läkare att selen skyddar bl a mot en sjukdom i mjärtmuskulaturen som tidigare varit vanlig hos barn i Keshan, ett mycket selenfattigt område. Hos husdjur kan selen förebygga muskelförtvining.
Rekommenderat dagligt intag:Vuxna: 40 µg
Det naturliga selenintaget i bristområdet Keshan (se ovan) är ca 10 µg per dag, betydligt lägre än Sveriges genomsnitt som är ca 30 µg
Finns i: Bl a fisk och skaldjur
ExempelPortions-
storlek
Mängd selen
per portion, µg
Musslor125 g70
Grislever125 g40
Renkött125 g30
Strömming, torsk125 g20
Räkor100 g20
Griskött125 g10
Ris (parboiled)
torr vikt
50 g10
Ägg60 g6
Vetemjöl, rågmjöl30 g1
Obs! Selen i stora doser kan vara skadligt. Man kan dock utan risk äta upp till 200 µg per dag.
Första varningstecknet: att man börjar dofta vitlök.

http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/se.html - Vitaminsidan - Svensk version - Jan 31 2000 - Isak Jonsson <isak@cs.umu.se> - DTD validerad (eng)
Informationen tagen från Vitaminer och mineralämnen av Apoteksbolaget